mandag den 6. februar 2012

Høeck om virkelighed og fantasi

Af mangel på bedre (hvis der altså findes bedre?) bringer jeg et citat fra helten Klaus Høecks kolossal-samling Eventyr, som er en vandring gennem sproget, måske en metafysisk Dante. nyd nyd nyd!

sommerskyer endnu over granernes
          fæstning jeg lod dette kobberstik        
repræsentere denne dag hvor jeg krydsede
          over til dig på en tråd af spindelvæv
min elskede fordi jeg vidste at enhver
          fantasi mister enhver mening uden virkelig
heden hvor skrøbelig så end broen derover er

jeg holdt fast i virkeligheden med disse
        ord: quercus robur quercus borealis
”inden i egetræet bor skovens konge”
          svarede du – blot for at påpege
for mig at også enhver virkelighed
          mister sin mening uden fantasien
hvor mærkelig vejen derind så er

De to sonetter er slående farlige og skarpe. Jeg synes virkelig her bliver sat noget i perspektiv. Det vækker tanker til livs og bringer lysten tilbage til livet. 

Det slår mig nu også, at det var på tide, at der kom noget Høeck på bloggen. Hidtil har den faktisk været så og så fattig!

2 kommentarer:

  1. det er virkelig smukt skrevet, synes jeg - og føles meget rigtigt.

    SvarSlet
  2. Christina, det er ikke bare smukt. Det er bevidsthedsudvidende!

    SvarSlet